جستجو
5/5

پیش فروش ساختمان و ملک (نکات مهم)

دسترسی سریع (کلیک کنید)

نکات-مهم-پیش-فروش-ساختما-ملک

مدت زمان تخمینی مطالعه: 3 دقیقه

پیش فروش به چه معناست؟

به طور کلی در زمینه املاک به آن دسته از املاکی که قبل از تکمیل شدن و قبل از اینکه قابل سکونت باشند به فروش می‌رسند، پیش فروش می‌گویند .پیش فروش یا پیش خرید در لغت به معنای قبل از فروش رساندن و قبل از خرید کردن می‌باشد. اصطلاح پیش خرید یا پیش فروش در معاملات بسیار استفاده می‌شود.

پیش خرید به چه معناست؟

املاکی که قبل از تکمیل و ساخته شدن خریداری شوند را پیش خریدار می‌نامند.

چه مواردی در پیش فروش ساختمان باید رعایت شود؟

۱. برای تنظیم قرارداد پیش فروش ساختمان، می‌بایست مشخصات طرفین از جمله نام، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نشانی و شماره تماس درج شود و همچنین سمت فروشنده مشخص شود که آیا می‌تواند ملک را معامله نماید یا خیر؟ ممکن است فروشنده مالک زمین و صاحب سند باشد و یا شاید سازنده ملک است که بر اساس توافقات سهمی از آپارتمان در حال ساخت را دارد. پس مهم‌ترین مسأله در آغاز کار این است که مشخص شود، آیا فروشنده می‌تواند ملک را منتقل کند یا خیر.
۲.  یکی ديگر از نکات قرارداد پیش فروش آپارتمان؛ مشخصات مورد معامله است که می‌بایست با جزییات کامل در متن قرارداد درج شود. مانند مساحت ساختمان، طبقه، واحد و شماره ثبت ملک اصلی. یکی دیگر از مواردی که مي‌بايست بررسی شود مربوط به منضمات آپارتمان است که عرفا جز ملحقات ملک محسوب می‌شوند و باید ذکر شوند؛ مانند اشتراک برق، آب، تلفن، گاز، پارکینگ و انباری(محل پارکینگ و انباری نیز باید ذکر شود)
۳. در متن قرارداد باید مشخصات ملک و مشخصات فنی ملک که شامل؛ کمد دیواری، شیرآلات، اتاق خواب ها و سیستم گرمایشی، سرمایشی، زیربنای کل ساختمان، تعداد طبقات و… می‌شود، قید گردد. قید نکردن هر یک از مشخصات ساختمان ممکن است در آینده سبب مشکلاتی شود.
۴. بهای ملک و چگونگی پرداخت کردن مبلغ ملک از مهم ترین نکاتی است که در متن قرارداد پیش فروش می‌بایست قید گردد.
یکی از مرسوم ترین شیوه ها، الزام خریدار به پرداخت قسمتی از مبلغ باتوجه به پیشرفت کار می‌باشد، که با رسیدن به هر مرحله که زمان آن نیز در قرارداد پیش فروش آپارتمان تعیین می‌شود، خریدار ملزم به پرداخت اقساط خود می‌شود که در صورت عدم پرداخت، فروشنده این حق را دارد برای خود حق فسخ قائل شود و یا به صورت روزشمار خسارت تعیین کند.
۵. یکی از مهم ترین نکات در پیش فروش ساختمان، متعهد بودن به تنظیم سند رسمی است. به موجب سند رسمی، نمایان می‌شود که آیا فروشنده سند رسمی یا وکالت‌نامه رسمی از صاحب سند برای این امر دارد یا خیر؟ که در صورت منفی بودن پاسخ، تعهد وی هیچ الزامی برای صاحب سند به وجود نمی‌آورد و این امر خود موجب مشکلات بسیاری برای تمامی افراد در عقد قرارداد می شود.

▲ اشتراک گذاری محتوا ▲

منابع

منبعی ذکر نشده است.

شایان ذکر است

موارد بیان شده ممکن است مشمول نکات، شرایط، ضوابط و استثنائات بسیاری باشند. قبل از هر اقدام حتما از فردی متخصص مشاوره بگیرید.

مطالب مشابه

▲ جستجو کنید ▲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره حقوقی