جستجو
5/5

بهترین وکیل تنظیم سند رسمی مالکیت تهران (قانون تعیین تکلیف)

وکیل-تنظیم-سند-برای-ملک-املاک-ساختمان-زمین-ارض-اراضی-فاقد-سند-رسمی-مالکیت

بهترین وکیل تنظیم سند رسمی مالکیت تهران کیست؟

تنظیم سند مالکیت یکی از مسائل سخت در امور حقوقی هستند. به این دلیل افراد به دنبال بهترین وکیل تنظیم سند رسمی مالکیت تهران هستند.در صورت قبول وکالت، بهترین وکیل تنظیم سند رسمی مالکیت تهران شخصیست که تجربه به پایان رساندن پرونده مشابه داشته باشد و علاوه بر آن، بتواند انکان سنجی کند که آیا برای زمین یا ملک مورد نظر می‌توان سند مالکیت گرفت یا خیر. همجنین باید موکل خود را از زمان و هزینه تقریبی این امر آگاه کند. بهترین وکیل تنظیم سند مالکیت تهران باید در زمان‌های مشخص به ادارت و مراجع ذی صلاح جهت پیگیری پرونده مراجعه کند. چرا که در این مبحث، پیگیری وکیل از امور مهم است و می‌تواند گاها باعث کاهش زمان به نتیجه رسیدن پرونده گردد.

آیا نقل و انتقال مال بدون سند رسمی مالکیت ممکن است؟

می‌دانیم هر نوع مالی چه منقول و چه غیر منقول دارای سند رسمی مالکیت است. ولی در مواردی ممکن است که اموال غیر منقول فاقد سند رسمی باشند و نقل و انتقالات آن بدون سند صورت بگیرد. در ادامه با مواد قانونی مرتبط به این موضوع می‌پردازیم.

صدور سند مالکیت برای کدام املاک و اراضی ممکن است؟

صدور اسناد مالکیتِ ساختمان‌هایی که بر روی اراضی با سابقه ثبتی، احداث شده اند (سابقه ثبتی که منشأ تصرفات متصرفان باشد) و همچنین صدور اسنادی که مالکیت‌ِ اراضی کشاورزی و نسق های زراعی و باغی دارند کاملا قانونی می‌باشند.

نسق در حقوق به چه معنی است؟

نسق، سهم صوری یا به اصطلاح سهم هوایی زارع، از زمین‌های زراعتی ده (مشاع) یا در بعضی نقاط سهم زمینی حقیقی زارع از زمین‌های زراعتی ده (مفروز) بوده است. نسق از نظر اصطلاحی عبارت است از حق کشاورزی برای کشت روی زمینی که مالک آن دیگری است.

کدام مرجع برای صدور سند مالکیت رای صادر می‌کند؟

هایی جهت بررسی مدارک و دلایلِ ارائه شده، تشکیل میشود، تا طی تحقیقات به عمل آمده و جلب نظر کارشناس، رأی را صادر کند.

این هیات ها چگونه تشکیل می‌شوند؟

در هر حوزه ثبتی، هیأت و یا هیأت‌های حل اختلاف، با حضور یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، رئیس اداره ثبت یا قائم مقام وی، و رئیس اداره راه و شهرسازی یا رئیس اداره جهاد کشاورزی یا قائم مقام آنان تشکیل می‌شود.

در چه مواردی امکان صدور سند مالکیت برای ملک یا زمین بدون سند میسر نمی‌باشد؟

۱. فوت مالک رسمی و حداقل یک ورثه از جانب او.
۲. دسترسی نداشتن به مالک رسمی در صورتی که فوت کرده باشد و عدم دسترسی به حداقل یک ورثه‌.
۳. مفقودالاثر بودن مالک رسمی و حداقل یک ورثه.
۴. عدم دسترسی به مالکان مشاعی در مواردی که مالکیت متقاضی، مشاعی و تصرفات‌اش در ملک مفروز باشد.

کدام اراضی این قانون مستثنی می‌باشند؟

اراضی متعلق به فرد مشخصی نمی‌باشند، مشمول این قانون نمی‌شوند. مثل: اراضی دولتی، عمومی، ملی، منبع طبیعی و موات

اگر ملک بدون سند رسمی مالکیت جزو اراضی ملی عمومی یا دولتی باشد چه می‌شود؟

دبیر هیأت مکلف است قبل از رسیدگی هیأت، استعلام جریان ثبتی ملک را از اداره ثبت بگیرد و اگر ملک نام برده، جزء اراضی ملی، عمومی، دولتی… باشد، طی مراحلی کتبی، به هیأت گزارش آن را بکند تا تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

استعلامات مربوط به سابقه ملی یا موات بودن زمین چقدر زمان می‌برد؟

هیأت باید در هر پرونده‌ای که سابقه ملی یا موات بودن را دارد، از وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و یا جهاد کشاورزی استعلامات لازمه را اعمال کند. وزارتخانه های ذکر شده باید ظرف یک ماه از زمان دریافت نامه هیات، استعلام آن را پاسخ دهند؛ در غیر این صورت هیأت به رسیدگی خود ادامه می‌دهد.

آیا در صورت تغییر مالکیت یک ملک لازم است به نهادهای دولتی اطلاع رسانی شود؟

با توجه به اینکه طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون شهرداری و بخشنامه‌های سازمان ثبت اسناد و قانون مالیات‌های مستقیم به منظور انتقال املاک باید استعلام ثبتی و شهرداری و دارایی به‌عمل آید بنابراین به این ادارات تغییر مالکیت رسمی ملک اعلام می‌شود اما اعلام به سایر ادارات نیاز نیست.

چگونه می‌توان جهت صدور سند مالکیت برای زمین فاقد سند رسمی اقدام کرد؟

اگر فردی، دارای اراضی فاقد سند رسمی باشد و بخواهد تقاضای صدور سند مالکیت را بکند نیاز به اقدام از درگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املا‌ک دارد. فرد باید به آنجا مراجعه کند و فرم تقاضانامه الکترونیکی را تکمیل نموده و بعد از آن مدارک و اسناد مربوطه را همراه فایل نقشه، به دبیرخانه هیأت ارسال کند.
برای دریافت سند مالکیت ملک اگر ملک شما دارای سابقه سند ثبتی است و مطابق قانون از قبل برای آن سابقه درخواست ثبت شده است و مراحل قانونی تا حدودی پیش رفته است ولی به صدور سند ختم نشده، میتوان از ادامه آن اقدام نمود.
در چنین شرايطي مطابق قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی و یا قانون الحاقی به قانون سازماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن می بایست اقدام نمود. این قانون درواقع جایگزین مقررات قانون برنامه توسعه برای دریافت سند مالکیت رسمی است.

چه افرادی باید در سامانه های ثبتی ثبت نام کنند؟

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه های متعددی را در زمینه امور ثبتی راه اندازی کرده است که از جمله آنها می توان به سامانه همیار سند و همچنین سامانه دریافت کد یکتای ملک اشاره نمود. در این میان ، کلیه مالکان املاک اعم از کسانی که سند رسمی دارند یا خیر ، موظفند اقدام به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان نمایند.

ثبت نام سند رسمی مالکیت از چه طریق امکان پذیر است؟

ثبت نام سند مطابق ماده 147 قانون ثبت ، از طریق سامانه ثبت الکترونیکی به آدرس sabtemelk.ssaa.ir انجام می‌شود .  انجام مراحل ثبت سند در این سامانه به صورت الکترونیکی بوده و می توان هزینه های مربوط به ثبت سند را از طریق همین سامانه پرداخت کرد. در سامانه ، افراد می‌توانند برای دریافت سند رسمی املاک مشمول قانون تقاضا دهند و پس از ارسال مدارک لازم، سند رسمی مالکیت خود را دریافت نمایند . همچنین پس از ارسال درخواست سند رسمی مالکیت، می توانند به مراجعه به همین سامانه پیگیری های لازم را انجام دهند.

برای کدام اراضی و املاک می‌توان از طریق سامانه الکترونیک اقدام به دریافت سند رسمی مالکیت کرد؟

این سامانه صرفا برای ثبت املاکی است که مشخصات زیر را داشته باشند :
– اراضي كشاورزی ، باغات و ساختمان هايی كه دارای سابقه ثبت به نام اشخاص است و متقاضی همه يا قسمتی از آن را به صورت عادی خريداری نموده و به دلیل عدم دسترسی و یا فوت مالک رسمی و یا ورثه موفق به اخذ سند مالكيت نشده است .
– املاكی كه دارای سابقه ثبت است و متقاضی مالک رسمی در ملک مشاع است و تصرفات وی در محل مجزا شده و به دليل عدم دسترسی به ساير مالكين و یا فوت مالکین و یا ورثه موفق به اخذ سند مالكيت شش دانگ نشده است .
– املاكي كه عرصه آن وقف است و متقاضی عرصه را با حق احداث اعيانی اجاره نموده و موفق به اخذ سند مالكيت اعيانی نشده است.

برای کدام اراضی و املاک نمی‌توان از طریق سامانه الکترونیک اقدام به دریافت سند رسمی مالکیت کرد؟

اراضی و املاکی که از طریق سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت نمیتوان اقدام به ثبت آنها نمود شامل موارد زیر است :
اراضي ملی ، موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و موسسات دولتی ؛
– اراضی و املاكی كه فاقد سابقه ثبت هستند ؛
– املاک فاقد بنا اعم از اينكه محصور يا غير محصور باشد ؛
– اراضی و املاكی كه مالک رسمی آن در قيد حيات است و امكان دسترسی به وی جهت تنظيم سند رسمی وجود دارد ؛
– اراضی و املاكی كه مالک رسمی آن فوت نموده و متقاضی جهت انتقال رسمی ملک ، به ورثه دسترسی دارد و امكان انتقال رسمنی آن از طريق دفتر اسناد رسمی وجود دارد .

ماده 147 قانون ثبت چیست؟

پس  از انقلاب اسلامی ، بسیاری از متصرفین اراضی که عمدتا قشر محروم  بودند ، سند رسمی مربوط به املاک تحت مالکیت خود را نداشتند ، نمی توانستند از بسیاری از خدمات دولتی همچون انشعاب آب و برق و گاز استفاده کنند. همین مطلب باعث شد که ماده 147 و 148 قانون ثبت به تصویب برسد تا بر اساس آن ، افراد بتوانند تحت شرایطی سند مالکیت بگیرند و املاک خود را به صورت رسمی ثبت کنند.

قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی چیست؟

ماده 147 قانون ثبت ، مختص ساختمان هایی بود که تا قبل از سال 70 احداث شده باشند . ماده 147 قانون ثبت چند بار تمدید شد و بندهایی نیز به آن افزوده شد ؛ اما در نهایت با پایان یافتن مهلت اجرای ماده 147 قانون ثبت ، مقنن این بار قانون جدیدی تحت عنوان “قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی” را به تصویب رسانید.

تفاوت ماده 147 قانون ثبت با قانون تعیین تکلیف چیست؟

بر خلاف ماده ۱۴۷ قانون ثبت، قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌ های فاقد سند رسمی ، مقید به مهلت خاصی نیست و ناظر بر کلیه ساختمان های احداثی در گذشته ، حال یا آینده می باشد.

چرا برای دریافت سند رسمی مالکیت باید از وکیل کمک بگیریم؟

گاهی شرایطی وجود دارد که ملک، مراحل ثبتی اش پیگیری نشده است و از ابتدا باید اقدام نمود. در امور ملکی افراد گمان می‌کنند می‌توانند شخصا اقدام کنند ولی از پیچیده ترین مسائل همان دعاوی ملکی می‌باشد.

دیگر خدمات

▲ جستجو کنید ▲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره حقوقی