جستجو
5/5

اخذ سند مالکیت؟

بهترین وکیل انحصار وراثت تهران

سند مالکیت چیست؟

سند مالکیت نوشته ای رسمی است که مالکیت یک ملک مانند: خانه، زمین یا خودرو را به نفع یک یا چند نفر اثبات می کند. سند مالکیت در حضور مامورین رسمی اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر رسمی اسناد به ثبت می رسد و دارای اعتبار است. این سند حاوی اطلاعاتی از جمله نام مالک، توصیف دقیق دارایی و تاریخ صدور است. این سند برای تایید حقوق مالکیت و انتقال دارایی به فرد دیگر بسیار مهم است.

سند ملکی

با انواع سند آشنا شوید:

انواع مختلفی از سند مالکیت وجود دارد که بر اساس نوع ملک، نحوه تهیه و تنظیم، تعداد مالکان، و میزان اعتبار آن ها متفاوت است. برخی از انواع رایج سند مالکیت عبارتند از:

  • سند وقفی: سندی که مالکیت یک ملک را به نفع سازمان اوقاف اثبات می کند. در این نوع سند، صاحب ملک، ملک خود را وقف کرده و سازمان اوقاف مجاز است آن را به دیگران به صورت موقت اجاره دهد. خرید و فروش املاک اوقافی بدون هماهنگی با سازمان اوقاف ممنوع است.
  • سند شش دانگی: سندی که مالکیت کامل یک ملک را در شش جهت ( چپ، راست، بالا، پایین، جلو و عقب) به نفع یک نفر اثبات می کند. این نوع سند یکی از معتبر ترین و بهترین اسناد مالکیت است.
  • سند مشاع: سندی که مالکیت یک ملک را به نفع چند نفر اثبات می کند. در این نوع سند، هر مالک، مالکیت مشاعی بر روی قسمتی از ملک دارد و باید با سایر مالکان هماهنگ باشد.

 سند تک برگ و سند منگوله دار چیست:

سندی که به صورت الکترونیکی تهیه و تنظیم می شود و برای یک فرد مشخصی و منحصر بفرد است. این نوع سند دارای اطلاعات دقیق و جزئی درباره ملک است و در صورت خرید و فروش ملک، یک سند جدید صادر می شود.

منگوله‌ دار : در حقیقت سند هایی هستند که توسط اداره ثبت اسناد با یک نخ و یک قطعه سرب پلمپ شده‌ اند که صحت رسمی و قابل اطمینان بودن آن را تایید می ‌کند.

سند عرصه و اعیان و سند وکالتی چیست:

 سند اعیان مربوط به واحد هایی هستند که روی آن زمین ساخته می ‌شوند و سند عرصه مرتبط با مساحت معینی از زمین که در آن ملک ساخته می ‌شود.

وکالتی : گاهی افراد ناتوان، بیمار و یا حتی افرادی که زمان کافی برای رسیدگی ندارند و نمی ‌توانند خودشان به امور رسیدگی کنند، فرد دیگری را به عنوان وکیل استخدام می‌ کنند تا او در غیاب آن ها به رسیدگی امور بپردازد و برای همین جهت سندی با نام وکالتی را تنظیم می ‌کنند.

تفاوت سند ورثه ای و سند المثنی :

ورثه ای: افراد بعد از وفات مالک زمین، قادرند تا با ارائه مدارک مورد نیاز به سازمان های مربوطه، سهم الارث خود را مشخص کرده و سند ورثه ‌ای را اخذ کنند.

المثنی : سند جایگزین که در زمان هایی قابل صدور است که اصل سند شما در هنگام آتش سوزی ،دزدی ،یا حتی سیل از بین رفته باشد.

سند معارض : 

معارض: زمانی که هم زمان دو سند رسمی که هر دو آن ها برای یک ملک ثبت و صادر شده باشند، با توجه به ماده ۵ لایحه قانونی مربوط به اختلالات و اشتباهات ثبتی است، که دادگاه بررسی ‌های لازم را انجام داده و در نهایت یکی از آن اسناد را باطل می ‌کند.

سند بنچاق چیست

 قبل از اینکه نظام مدیریتی برای ثبت اسناد الکترونیک و یک پارچه‌ شود، مردم برای اینکه توافقی را بین خودشان شکل بدهند قرارداد هایی را تنظیم می ‌کردند و آن را پیش علما یا افراد سرشناس می ‌بردند، اگر به مهر و امضا می ‌رسید سندی رسمی و معتبری ایجاد می ‌شده که در اصطلاح عامیانه به آن بنچاق می ‌گفتند.

سند تفکیکی و شورایی و رهنی :

تفکیکی: برای مواقعی است که یک ملک بین چندین شخص تقسیم شده باشد و قسمت‌ های آن از طریق اسناد مختلف با یک دیگر تفکیک شده باشند.

شورایی : به سندی گفته می‌ شود که توسط شورای محلی یک منطقه به امضا و مهر رسیده، ولی دارای اعتبار نیست. توجه داشته باشید که این نوع سند یک سند کاملا رسمی نیست و یک سند عادی محسوب می‌ شود. برای اخذ سند مالکیت و گرفتن اعتبار و تبدیل آن به یک سند رسمی بایستی مراحل اصولی  و قانونی زیادی در ادارات ثبت اسناد طی شود تا سند دارای اعتبار باشد.

رهنی : در بسیاری از موارد خریداران در هنگام خرید یک ملک یا خانه از وام بانکی و تسهیلات بهره می ‌برند. در این صورت سند تا مدتی که وام پرداخت می ‌شود در رهن بانک نگه داشته می ‌شود.

اخذ سند ملکی

روش های اخذ سند مالکیت؟

روش های اخذ سند مالکیت ممکن است بسته به نوع قوانین و دارایی مربوطه در هر کشور متفاوت باشند. اما در کل، در اکثر کشور ها، سه روش اصلی برای اخذ سند مالکیت وجود دارد:

  • اقرار: در برخی موارد، مالکیت بر اساس اقرار و توافق نامه های مکاتبه ای یا مکتوب دریافت می شود. این روش ممکن است برای اموال هایی که قابلیت ثبت ندارند یا از جنبه های مختلف مالکیت متفاوت مورد استفاده قرار گیرد.
  • ثبت: این روش، شامل ثبت دارایی و اموال در دفاتر مربوطه، مانند دفتر ثبت املاک یا دفاتر ثبت اسناد است. با این روش دارایی به نام مالک ثبت شده و سند مالکیت مثل عقد قرارداد یا شناسنامه صادر می شود.

اخذ پروانه یا مجوز: برخی از اموال یا دارایی ها مانند پتنت ها یا مجوز های تجاری، نیازمند اخذ پروانه یا مجوز ازمراجع مربوطه هستند. پس از ارائه مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه های لازم، پروانه یا مجوز صادر می شود که به عنوان سند مالکیت محسوب می شود.

قبل از انجام هر کدام از این روش ها، معمولا مشاوره با یک مشاور حقوقی متخصص یا یک وکیل توصیه می شود تا اطمینان حاصل شود که اقدامات مورد نیاز به درستی انجام شده و حقوق مالکیت به طور کامل حفظ شده اند.

اسناد قولنامه ای چیست؟

اسناد قولنامه ای به اسنادی گفته می شود که به صورت حقوقی و رسمی برای تعهد به انجام یک توافق یا تعهد بین دو یا چند طرف استفاده می شوند. این اسناد به عنوان نوعی تعهد حقوقی و تضمین عمل می کنند و معمولا حاوی اطلاعاتی در مورد اطراف قرارداد، مدت زمان، تعهدات مالی، شرایط توافق و… هستند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ سند مالکیت برای زمین قولنامه ای چیست؟

برای دریافت سند مالکیت برای زمین قولنامه ای این دو حالت را در نظر بگیرید:

  • اگر سند مالکیت به نام شخص متقاضی نباشد باید وکالت نامه های مربوطه را ارائه دهید.
  • در املاکی که دارای سند مشاعی هستند، نیاز به سند مشاعی متقاضی است.

 

در اسناد قولنامه ای: کپی از سند مالکیت اولیه ملک مورد نیاز می باشد.

 

در اسناد قولنامه ای بنچاق: نیازمند کپی تمام قولنامه های اسنادی مالکی که سند صادر شده به نام او باشد.

مورد بعدی به همراه داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه متقاضی است.

تکمیل فرم گواهی تعیین مختصات ملکی.

 

در اسناد مشاعی: نیازمند اصل سند مالکیت که به نام متقاضی باشد و کپی صفحات ۱ و ۲ و ۳ حدود ملک، توضیحات و همچنین صفحات انتقالات و

همراه داشتن نقشه ملک با مختصات UTM  که توسط متقاضی تهیه شده باشد است.

در نتیجه، داشتن سند مالکیت از اهمیت بسیاری بر خوردار است و عدم دریافت آن می تواند باعث مشکلات و مخاطرات حقوقی و مالی شما شود. لذا توصیه می شود در هر فروش یا خرید ، تلاش کنید سند را به دست آورده و از وکلای متخصص این کار کمک بگیرید ، تا منافع و حقوق شما به صورت قانونی تامین شود.

دیگر خدمات

▲ جستجو کنید ▲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره حقوقی