جستجو
5/5

بهترین وکیل تصرف عدوانی تهران (حقوقی و کیفری)

وکیل-تصرف-عدوانی-شرق-تهران-تهرانپارس

بهترین وکیل تصرف عدوانی تهران کیست؟

همانطور که می‌دانید برای دعاوی ملکی از طرق مختلف می‌توان اقدام کرد. هرکدام از این روش ها، وابسته به موضوع پرونده ممکن هست که هزینه و احتمال پیروزی متفاوتی داشته باشد. همچنین مدت زمان رسیدگی و به نتیجه رسیدن پرونده هم متفاوت خواهد بود. بهترین وکیل تصرف عدوانی تهران شخصیست که بتواند در رابطه با شرایط پرونده شما، تشخیص دهد کدام یک از این دعاوی برای شما نتیجه بهتری خواهد داشت. بهترین وکیل تصرف عدوانی تهران می‌تواند با تشخصی مسیر صحیح حقوقی در زمان و هزینه شما صرف جویی کند.

تصرف عدوانی چیست؟

کلمه ی (عدوانی) در (تصرف عدوانی) به معنی بدون رضایت می‌باشد و ترکیب تصرف عدوانی به معنای تسلط و رفتار مالکانه بر مال غیر منقول (مثل خانه یا زمین) بدون رضایت مالک آن می‌باشد. برای مثال فرض کنید صاحب زمینی به سفر برود و مدت زیادی حضور نداشته باشد. زمانی که از سفر باز می‌گردد متوجه می‌شود که کشاورزان منطقه در زمین او مشغول زراعت و کشاورزی هستند. در این حالت کشاورزان به شکل عدوانی (بدون اخذ اجازه از صاحب زمین) ارض را متصرف شده اند یا به عبارتی تصرف عدوانی رخ داده.
مطابق ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، دعوای تصرف عدوانی عبارتست از ادعای متصرف سابق مبنی براینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می نماید.

شرایط تحقق تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عموما امری نسبی است، باید مدت زمانی که عرفا سلطه و استیلا نامیده میشود طی شود به علاوه عدم رضایت مالک نیز در تعیین عدوانی بودن تصرف اهمیت به سزایی دارد.

تصرف عدوانی یک عنوان حقوقی است یا کیفری؟

تصرف عدوانی موضوعی دارای ابعاد حقوقی و کیفری ست و به معنای تسلط و رفتار مالکانه بر مال غیر منقول بدون رضایت مالک آن می‌باشد که هم در حوزه حقوق کیفری و هم آیین دادرسی مدنی قابل بحث و بررسی میباشد.

چگونه می‌توان متصرف عدوانی را محکوم به مجازات کرد؟

۱. عدم رضایت مدعی مالکیت عنصری تعیین کننده در تشخیص تصرف عدوانی است زیرا طبیعتا با وجود رضایت مالک تصرف و به طریق اولی عدوانی بودن معنا پیدا نمیکنند . به علاوه لازم به ذکر است در محاکم جزایی با توجه به بعد کیفری و تعیین مجازات لازم است سوئ نیت متصرف و علم او به عدوانی بودن تسلط اثبات شود تا بتوان علاوه بر رفع تصرف حکم به مجازات تعیین شده داد.
۲. تصرف عدوانی از منظر حقوق کیفری یک جرم مستمر به شمار می اید جرایم مستمر در مقابل جرایم آنی قراردارند  به این معنا که لازمه تحقق فعل و ترک فعل آن استمرار مادی در زمان است .

مجازات تصرف عدوانی کیفری چیست؟

۱. مطابق با ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی، هر کس به قهر و غلبه داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه‌نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌شود.
۲. همچنین هر گاه مرتکبین ‌دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آنها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد.
۳. مطابق ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی، هر گاه کسی ملک دیگری را به قهر و غلبه تصرف کند علاوه بر رفع تجاوز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
۴. در کنار عنصر استمرار که لازمه ی تصرف عدوانی است ، گاهی ممکن است با مواردی مواجهه شویم که مرتکب دست به تکرار تصرف می زند و اصطلاحا تکرار جرم رخ می دهد .تکرار جرم تصرف عدوانی بصورت جداگانه در ماده ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و قید شده که علاوه بر صدور قرار بازداشت موقت برای مرتکب، مجازات تا ۳ سال حبس در انتظار او خواهد بود .

کدام دادگاه به دعاوی تصرف عدوانی رسیدگی می‌کند؟

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی دادگاه محل وقوع مال است.

رسیدگی به دعوای تصرف عدوانی چقدر زمان می‌برد؟

به لحاظ محترم شمردن حق مالکیت رسیدگی به کلیه ی دعاوی تصرف عدوانی خارج از نوبت میباشد و تابع تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی نیست.

هزینه دادرسی تصرف عدوانی چقدر است؟

هزینه ی دعاوی تصرف عدوانی برخلاف سایر دعاوی ملکی مقطوع میباشد.

از چه طریق می‌توان ثابت کرد چه کسی اول در ملک یا زمین متصرف بوده؟

برای اثبات سبق تصرف خواهان یا حق ارتفاق او از ادله ای چون شهادت شهود یا سند رسمی و عادی استفاده میشود.

آیا می‌توان در دعوای تصرف عدوانی تقاضای صدور دستور موقت کرد؟

خواهان دعوای تصرف عدوانی میتواند در اثنای رسیدگی درخواست صدور دستور موقت کند.

آیا می‌توان دعوای تصرف عدوانی حقوقی و کیفری را همزمان اقامه کرد؟

با توجه به ابعاد حقوقی و کیفری تصرف عدوانی خواهان این دعوا میتواند در عین اقامه ی دعوای حقوقی در محاکم کیفری نیز شکایت خود را مطرح کند یا تنها به اقامه ی یک دعوا اکتفا کند.

مراحل و روند اقامه دعوای تصرف عدوانی کیفری چیست؟

۱. شکایت از متصرف از طریق دادسرا مبنی بر رفع تصرف عدوانی
۲. صدور قرار کفالت یا وثیقه پس از احضار متهم
۳. صدور کیفرخواست و ارجاع به دادگاه

مراحل و روند اقامه دعوای تصرف عدوانی حقوقی چیست؟

۱. ارسال اظهار نامه از طرف مدعی به متصرف و درخواست رفع تصرف
۲. تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی در صورت عدم رفع تصرف
۳. تشکیل جلسه دادگاه و اعمال تصمیم مقتضی

تفاوت دعوای تصرف عدوانی و خلع ید جیست؟

۱. دعوای تصرف عدوانی فقط اموال غیر منقول را شامل میشود در صورتی که دعوای خلع ید هم برای اموال منقول هم اموال غیر منقول قابل طرح است.
۲. همانطور که پیشتر گفته شد در دعوای تصرف عدوانی نیاز به اثبات مالکیت نیست و تنها اثبات سبق تصرف کفایت می کند اما در دعاوی خلع ید اثبات مالکیت امری ضروریست
۳ . هزینه ی دعاوی خلع ید برخلاف تصرف عدوانی بر اساس قیمت ملک تعیین میگردد ضمن اینکه خلع ید تنها با صدور رای قطعی لازم الاجرا صورت میپذیرد و امکان رسیدگی خارج از نوبت نیز برای این دعاوی وجود ندارد.

چگونه می‌توان از تعداد پرونده های در جریان مطلع شد؟

در برخی موضوعات حقوقی، بخصوص موضوعات ملکی، گاهی ممکن است برای افزایش شانس پیروزی نیاز شود چند دعوی به شکل همزمان و موازی هم در دادگاه مطلع شود. بهترین وکیل تصرف عدوانی تهران می‌تواند در این خصوص شمارا راهنمایی کند. اگر شما چند پرونده مختلف دارید می‌توانید در سامانه عدل ایران به نشانی adliran.ir تعداد و جزئیات رسیدگی به آنها را مشاهده کنید. (برای ورود به سامامه روی لینک آن کلیک کنید.)

دیگر خدمات

▲ جستجو کنید ▲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره حقوقی