جستجو
5/5

بهترین وکیل تغییر کاربری اراضی تهران (زمین و ملک)

وکیل-تغییر-کاربری-اراضی-املاک-ساختمان-باغ-زمین-شرق-تهران-تهرانپارس

بهترین وکیل تغییر کاربری اراضی تهران کیست؟

امور تغییر کاربری اراضی از موضوعاتیست که هر شخصی قادر به انجام آن نیست. در این زمینه سیاست های مختلفی وجود دارد. هم باید فضای سبز و نیاز به محصولات کشاورزی را در نظر داشت و هم اینکه تغییر کاربری زمین روی قیمت هر متر از آن زمین تاثیر چشم گیری خواهد داشت. بدین منظور تغییر کاربری زمین گاهی سخت وگاهی غیرممکن به نظر می‌رسد. بهترین وکیل تغییر کاربری اراضی تهران شخصیست که دو ویژگی داشته باشد. اول آنکه باید تجربه تغییر کاربری زمینی از کاربری مبدا شما به مقصد شما (برای مثال از کشاورزی به مسکونی) را داشته باشد و دوم آنکه بهترین وکیل تغییر کاربری اراضی تهران باید به ادارات مربوطه نزدیک باشد چرا که این امور نیاز به پیگیری های حضوری و مداوم دارد.

کاربری زمین به چه صورت تعیین می‌گردد؟

بر اساس قانون، نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، بازرگانی، صنعتی، اداری، کشاورزی، تاسیسات و تجهیزات جزو تسهیلات شهری و نیازمندی های عمومي می‌باشد که الویت ها نیز بر اساس آنها تعریف می‌گردند. در طرح تفصیلی با توجه به معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها تعیین می‌شود و نقشه ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌شود.

تغییر کاربری ساختمان یعنی چه؟

تغییر کاربری یعنی اشخاص بعد از احداث ساختمان، به نحوی از ملک، یا زمین استفاده کنند که در پروانه ساختمان ومحتوای طرح قید نشده است همانند تغییر کاربری واحدهای مسکونی به اداری و یا واحدهای غیرتجاری به تجاری و یا اراضی کشاورزی به مسکونی.

تغییر کاربری زمین توسط کدام نهاد صورت می‌گیرد؟

هرگونه تغییر در طرح های تفصیلی برای اموری مانند تغییر کاربری اراضی و املاک در هر استان به وسیله کمیسیونی به ریاست استاندار و با عضویت شهردار و نمایندگی وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و رئیس شورای اسلامی شهر ذی ربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان، بدون حق رای انجام می‌شود.

تغییر کاربری غیر فانونی زمین چه عواقبی دارد؟

شهرداری باید مطابق با ضوابط نقشه ملک، در پروانه های ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را به شکل کاملا واضحی قید نماید ؛ در صورتی که برخلاف مندرجات پروانه ساختمانی، اماکن مسکونی، به اماکن تجاری تبدیل شود،  شهرداری مورد را در کمیسیون مقرر در تبصره یک ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مطرح می‌کنند و کمیسیون در خصوص تعطیلی محل کسب یا پیشه و تجارت در مدت یک ماه تصمیم خود را اعلام می‌دارد.

انواع کاربری اراضی و املاک کدام است؟

۱. کاربری مسکونی:
شامل تراکم های مختلف مسکونی (کم، متوسط  زیاد و بسیار زیاد) مثل:
– آپارتمان: به تعدادی واحد مسکونی که در یک یا چند ساختمان واقع شده و از نظر راه پله، ورودی اصلی و گاهی پارکینگ و حیاط، مشترک هستند، آپارتمان می گوییم.
– ویلایی: شامل ساختمانی یک یا چند طبقه که از نظر ورودی اصلی، حیاط و هر نوع تأسیساتی مستقل بوده و با ساختمان دیگری مشترک نباشد می گردد.
– زمین مسکونی:
زمینی است که هنوز در آن ساخت و سازی صورت نگرفته اما مجوز ساخت واحد مسکونی برای آن از شهرداری، اخذ گردیده یا می توان برای آن چنین مجوزی از شهرداری دریافت نمود.
۲. خدمات عمومی: شامل کشتارگاه ها و غیره می باشد.
۳. اداری – دولتی: ملکی است که سند اداری دارد و معمولا به صورت واحدهای آپارتمانی است. مثل مغازه در آن خرید و فروش انجام نمی شود و فقط به عنوان دفتر فروش به کار می رود. این املاک حق نصب تابلو دارند. شامل موسسات، ارتش، وزارتخانه‌ها، نهادها، شهرداری‌ها‌ و…
۴. تجاری:‌ ملک تجاری به ملکی گفته می شود که دارای سند تجاری باشد. مثلا مغازه ها،رستوران ها، عمده فروشی ها، دفاتر خدماتی(مثل آژانس های مسافرتی) دارای کاربری تجاری هستند.تفاوتی که این املاک با ملک اداری دارند در این است که املاک تجاری دارای حق سر قفلی هستند. این املاک هم حق نصب تابلو دارند. شامل مغازه، عمده فروشی، خرده فروشی و …
۵. صنعتی : در برگیرنده هر نوع زمین یا ساختمانی که مجوز هرگونه فعالیت صنعتی اعم از تولید، انبار و یا توزیع را داشته باشد از قبیل کارخانجات، تعمیرگاهها و کارگاه های تولیدی، می شود. این نوع از املاک اکثراً در شهرک های صنعتی و یا مناطق خارج شهرها قرار دارند. حتی اگر بر اثر گسترش شهر، چنین ملکی داخل آن واقع گردد، معمولاً توسط دستگاههای مسئول و ذیربط، حکم انتقال آن به خارج شهر داده می­شود. شامل کارخانجات، کارگاه ها، تعمیرگاه ها و …
۶. معدن: این نوع کاربری برای زمینی، منظور می­شود که در خود ماده ای با ارزش و قابل استخراج، داشته باشد.انواع فلزات، سنگ های قیمتی و ساختمانی و همچنین خاک های قابل استفاده در کارهای صنعتی یا ساختمانی و یا قابل استفاده در کارهای صنعتی یا ساختمانی و یا قابل تبدیل به یک محصول با استفاده از یک روند فرآوری، همگی جزو معادن محسوب میشوند. پس از حصول اطمینان از وجود ماده ای قابل استحصال در زمین، ملک باید به عنوان معدن به ثبت برسد. در غیر این صورت صاحب ملک اجازه ی برداشت از آن را نخواهد داشت. اگر کسی در زمینی بدون مالک، یک معدن کشف کرده و به ثبت برساند، مالک آن زمین می‌شود.
۷. انبارداری: ساختمان یا محوطه‌ای تجاری است که با بهره‌برداری از یک سیستم صحیح طبقه‌بندی و تنظیم، برای نگهداری یک یا چند نوع کالای بازرگانی، صنعتی، مواد اولیه و یا فرآورده‌های مختلف، استفاده می‌گردد. علاوه بر آن انبارها به عنوان نقاط و تأسیساتی برای نگهداری موقت به منظور توزیع و تجمیع کالاها در سیستم‌های توزیع نیز استفاده می‌شوند.  شامل انبار، سردخانه، بار انداز و …
۸. حمل و نقل: شامل ترمینال اتوبوس، ایستگاه‌های مترو، پایانه ها، فرودگاه ها، راه‌آهن و … می باشد.
۹. کشاورزی: شامل اراضی زراعی می باشد. زمین های با این کاربری نیز بر دو نوعند: زمین زراعی و باغ.
زمین زراعی: زمینی را که در آن محصولات زود بازده ( یک یا نهایتاً دو ساله ) مثل گندم ، ذرت ، انواع صیفی و از این دست،کشت می شود را شامل می­گردد.این نوع زمین ها اکثراً در روستاها یا شهرهایی که قبلاً روستا بوده و بعداً بزرگ شده و تبدیل به شهر شده اند ، وجود دارند.
باغ: در این نوع کاربری به زمینی که دارای درخت ( اغلب میوه ) باشد باغ، گفته می­شود.گاهی واژه ی «مشجر» را نیز می بینید یا می شنوید که به معنای «دارای درخت» است.
۱۰. آموزشی: شامل مهد کودک، کودکستان، دبستان، دبیرستان و دانشگاه می باشد .
۱۱. کاربری مختلط : عبارت از ترکیب چند عملکرد از کاربری‌های مختلف یک قطعه زمین (تجاری، مسکونی، اداری)
۱۲.  کاربری آموزشی: شامل فعالیت های کودکستان،‌ دبستان، دبیرستان و دانشگاه و …
۱۳. کوچه: به گذرهائی گفته می‌شود که عرض آنها از 12 متر کمتر باشد.
۱۴.فضای سبز: شامل پارک،‌ پارک کودک، فضای سبز،‌ رفوژ سبز خیابان ها، میادین و کمربند سبز شهری
۱۵-  فرهنگی – مذهبی: شامل کتابخانه، سینما، تئاتر، مسجد، حسینیه، گورستان و …
۱۶.  بهداشتی – درمانی: شامل بیمارستان، درمانگاه، کلینیک و …
۱۷.  ورزشی: شامل استادیوم های ورزشی، زمین های بازی، باشگاه های ورزشی و …استخرهای سرپوشیده و روباز نیز جزء این دسته از املاک هستند که با مجوز شهرداری به فعالیت می‌پردازند. تا به امروز اکثر کاربری‌های ورزشی برای املاکی صادرشده که عمدتاً دولتی بودند اما هم‌اکنون شاهد ورود بخش خصوصی در این حوزه نیز هستیم. البته اغلب کاربری ورزشی صادرشده برای بخش خصوصی، اکثراً به باشگاه‌های کوچک ورزشی تخصیص داده‌شده است.
۱۸. پارکینگ: شامل پارکینگ های طبقاتی و پارکینگ های در سطح می باشد.
۱۹. خدمات شهری: شامل مراکز زباله، آتش نشانی، دفتر پست، کلانتری، نواحی شهرداری و …
۲۰.  تجهیزات شهری: شامل آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب شهری و سایر تاسیسات زیربنایی شهری است.
۲۱.  فاقد کاربری: اراضی که فاقد هرگونه کاربری هستند یا بعنوان ذخیره های شهری در نظر گرفته شده اند و یا هنوز طبق برنامه طرح جامع، آزاد سازی و طرح تفصیلی ندارند.

سامانه رسمی امور اراضی کشور چیست؟

سامانه امور اراضی کشور به نشانی esc.laoi.ir جهت مدیریت آنلاین امور اراضی راه اندازی شده. (جهت ورود به سامانه روی لینک آن کلیک کنید.)

دیگر خدمات

▲ جستجو کنید ▲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonمشاوره حقوقی